Siirry pääsisältöön
Palvelu

Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminta

Perusopetuslain mukaista iltapäivätoimintaa tarjotaan 1. ja 2. vuosiluokan oppilaille sekä erityisopetukseen otetuille 3.-6. luokkien oppilaille. Toimintaa tarjotaan noin 760 tuntia koulun toimintavuoden aikana. Ohjaajina iltapäivätoiminnassa työskentelevät koulunkäyntiavustajat. Iltapäiväryhmässä on mahdollisuus läksyjen tekoon. Joka päivä on noin 30 minuutin hiljainen tuokio, jonka aikana tehdään läksyjä tai muuta hiljaista työskentelyä. Lapsi viettää iltapäivänsä toisten lasten ja luotettavan, turvallisen aikuisen kanssa. Toiminta sisältää leikkiä, askartelua, ulkoilua ja liikkumista lasten ehdoilla. Iltapäivätoiminnalla pyritään ehkäisemään yksinäisyyttä. Toiminta tukee lapsen kasvua ja kehitystä.

Asioi tästä

Ehdot ja kriteerit

Aamu- ja iltapäivätoiminta on tarkoitettu ensimmäisen ja toisen vuosiluokan oppilaille sekä kaikkien vuosiluokkien erityistä tukea saaville oppilaille.

Palvelun tausta ja lainsäädäntö

Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoimintaan voivat hakea ensimmäisen ja toisen vuosiluokan oppilaat sekä kaikkien vuosiluokkien erityistä tukea saavat oppilaat. Aamu- ja iltapäivätoimintaa voidaan järjestää arkipäivisin pääsääntöisesti kello 7:n ja 17:n välisenä aikana.

Toiminta pyrkii tukemaan lasten kehitystä ja kasvua, edistämään hyvinvointia ja tasa-arvoisuutta, ennaltaehkäisemään syrjäytymistä ja lisäämään osallisuutta.

Kunta vastaa aamu- ja iltapäivätoiminnan kokonaisuudesta. Se voi järjestää toiminnan itse tai yhdessä muiden kuntien kanssa tai hankkia palvelut järjestöiltä, yhteisöiltä ja yrityksiltä. Kunta päättää aamu- ja iltapäivätoiminnasta perittävien kuukausimaksujen määrästä. Kunnalla ei kuitenkaan ole velvollisuutta toiminnan järjestämiseen.

Myös koulun kerhotoiminta tai taiteen perusopetus voivat olla lapsen aamu- tai iltapäivätoimintaa.

Vammaisten lasten aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestävät kunta ja hyvinvointialue yhdyspintayhteistyönä.

Perusopetuslaki

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628